Paramasastra basa Jawa
Paramasastra iku ngèlmu tata basa
lan sastra, utamané basa Jawa. Wis akèh kitab kang nganggo
irah-irahan "Paramasastra" kang dianggit déning sawetara
pujangga. Tembung iki dijupuk saka parama
(tata basa) lan sastra. Tata basa Jawa akeh njupuk seka Sansekerta. Tata basa iki katurunaké manèh
déning Panini. Ing jaman Jawa anyar, Ranggawarsita uga gawé Serat Paramasastra Jawi kang umumé digunaaké saiki.
Konsèpsi dhasar
Tata pikir
wong Jawa wiwit jaman biyèn wis ngenali
anané "cipta-rasa-karsa". Dhèskripsi filsafat bab basa dumadi saka
tataran "madubasa-madurasa-madubrata" sing nyakup
"purwa-madya-wasana". Madubasa, kuwi kawruh bab sopan-santun lan
adat-istiadat nalika migunakaké basa. Madurasa, kuwi ngenani tepasalira,
tepa-tepi, unggah-ungguh, éguh-tangguh, tuju-panuju, empan-papan, kala-mangsa
lan duga-prayoga. Déné madubrata, ngenani bab éling lan waspada, nawung kridha
lan pangastuti.[1]
Struktur basa
Minangka
alat komunikasi, stuktur basa Jawa katata jroning aksara lan tembung sing karangké dadi ukara, kanthi migatèkaké paugeran kang gumathok miturut konsèpsi
dhasar ing dhuwur. Kanggo milah struktur basa kanthi luwih jero dipigunakaké
sawetara èlmu sing tansah dipatrapaké nalika nyinau basa, yakuwi antara liya:
- Widya aksara (fonologi)
- Widya tembung (morfologi)
- Widya ukara (sintaksis)
- Widya makna (semantik)
Undha-usuk basa
Nalika
cecaturan nganggo basa Jawa, ora mung kudu migatèkaké kaidah basa, nanging uga
kudu miturut unggah-ungguhing basa, yakuwi kudu ngetrapaké tataran basa sing
cocog marang wong sing diajak wicara. Marang sepadha-padha utawa kanca
saumuran, bisa dianggo tataran basa ngoko. Nanging marang wong sing luwih
tuwa utawa kinurmatan, kudu nganggo tataran basa krama.
------------------
Sastra iku sawijing tembung silihan saka Basa Sansekerta; "śāstra", sing
tegese "tulisan" utawa "buku", saka tembung dasar "śās-"
sing tegese "weruh". Ing basa Jawa, tembung iki biasane dienggo
ngarani "kasusastran" utawa sajinising tulisan sing nduwe arti utawa
kaendahan tartamtu. Ananging, tembung "sastra" ugi bisa ngarani kabeh
jinis tulisan, apa iki endah apa ora. Karya sastra ugi dipungginakaken kagem media
mratelaaken pengalaman panggangit. Ukara, tembung, lan basa ingkang
dipunginaaken dening panganggit punika basa ingkang endah saengga dadosaken
raos remen kagem tiyang ingkang maos. Prastawa-prastawa ingkang dipunangkat
panggangit boten namung prastawa ingkang sae kemawon ananging ugi prastawa
ingkang awon wontening salebeting carios. Ananging saking carios éndah utawi
awon punika kita saged mundhut sari pathinipun. Pangganggit ugi saged
mangaribawa kabudayan masyarakat tertemtu ing salebeting karya sastra ingkang
dipunanggit, kadosta pola pikir masyarakat.
Saliyane iku, tembung sastra
bisa dibagi dadi sastra tulis karo sastra
lisan (sastra oral). Neng kene sastra ora akeh gathuke karo tulisan,
nanging gathuke karo Basa sing didadekake wahana kanggo mengekspresikan pengalaman atau pemikiran
tertentu.
Biasane kasusastran dibagi
miturut daerah geografis utawa basa.
Kasusastran Jawi ingkang adiluhung mujudaken asiling budi daya lan karsanipun para leluhur.
Kasusastran
inggih menika sakathahing karya adi luhung ingkang sinerat mawi basa ingkang
edi-endah. Dene menawi kasusastran Jawi menika kagunan ingkang ngrewat
kaendahaning basa Jawi tur ingkang dumadi ing Tanah Jawi. Manut wekdal
gumelaripun, kasusastran Jawi kapantha dados 3 perangan, inggih menika :
- Kasusastran Jawi Kina (Jawa
Kuna), ingkang kababar ngantos dumugi ing taun 1400M.
Nalika
semanten ing jaman Karaton Kediri tuwin Majapahit (ingkang punjeripun ing Jawi
Wetan). Dene buku-bukunipun karipta dening para Empu arupi kidung/ kekawin,
ingkang kasebat basa Jawi ing antawisipun :
- Negarakertagama, anggitanipun
Empu Prapanca
- .Arjunawiwaha, anggitanipun
Empu Kanwa.
- Kasusastran Jawi Tengahan,
ingkang kedadosan wonten ing Jawi Tengah, Jawi Wetan tuwin ing Bali (taun
1400 M dumugi taun 1750 M),inggih menika ing jaman Kraton Demak, Pajang tuwin
Mataram. Buku-bukunipun wonten ingkang arupi kidung wonten ingkang
gancaran (prosa). Antawisipun :
- Tantri Kamandaka
- Pararaton
- Kasusastran Jawi Enggal,
(wiwit taun 1750 M ngantos sakmenika)
3.
Kasusastran Jawi Enggal dumadosanipun wiwit madegipun Kraton Surakarta
(pindhahan saking Kartasura). Buku-bukunipun wonten ingkang mawi sekar Macapat wonten
ingkang arupi gancaran. Antawisipun :
- Serat Wulangreh, dening Paku
Buwana IV, (Macapat).
- Serat Riyanto, deening R.B.
Sulardi, (Gancaran).
Wohing
Kasusastran Jawi Jaman Surakarta wonten warni kalih inggih punika :
1). Awujud
Gancaran ( Prosa )
2). Awujud
Sekar (Puisi). Anggitan ingkang awujud sekar kaperang dados tiga
- Sekar Ageng
- Sekar Tengahan
- Sekar macapat
----------------------
Sastra pedhalangan
Sastra
pedhalangan
mangrupi rekabasa sastra sing diangge para dhalang neng pakeliran. Jenis sastra
pedhalangan saged diperang dados wolung perkawis, yaiku suluk pelungan utawi
murwa, janturan utawi nyandra, pocapan, suluk, ginem utawi antawacana, lelagon,
swara, lan carita.
Suluk
Suluk
pelungan utawi murwa mangrupi suluk bubuka pakeliran sing ditembangke ki
dhalang neng wiwitan pakelirane. Pelungan kalebet salah sawiji jenis puisi
pedhalangan. Suluk pelungan dados ciri khas pedhalangan Jawi Wetanan, lan suluk
murwa dados ciri khas pedhalangan Jawi Kilen. Pedalangan Jawi Tengah boten
ngangge suluk pelungan utawi murwa, bubukane ngangge janturan jejer. Conto
suluk pelungan Jawi Wetanan ing ngandhap niki pinetik saka "Serat Wewaton
Padhalangan Jawi Wetanan" anggitan Soenarto Timoer:
Sun miwiti andhalang. Wayangingsun
minangka bambang paesan, kelire jagad dumadi, larapan naga papasehan, pracik
tapeling jagad gumelar, yana drojog sangga bawana. Ligan rajeg wesi, blencong
kencana, urube luber kadya Hyang Bathara Surya, Kothaking wayang kayu cendhana
sari. Tutuping dhuwur kadya kusuma, kepyake gelap angampar....
Jenis
suluk liyane sendhon, gregetsaut, lan ada-ada. Sendhon menika suluk kangge
nggambaraken kahanan sedihing ati. Gregetsaut suluk kangge nggambaraken
muntabing ati. Ada-ada suluk kangge mggambaraken kahanan ingkang mirisi.
Janturan
Janturan
mangrupi paparan cerita ngangge basa prosa utawi gancaran dhalang kangge
nyariyosake jejer utawi adhegan siji negari, kahanan panggonan, watek wayang,
lan perkawis sing dirembag ngangge iringan gamelan. Conto janturan ing ngandhap
kapetik saking "Janturan lan Pocapan Ringgit Purwo" ingkang kahimpun
dening Anom Sukatno:
Swuh rep data pitana. Hanenggih
negai pundi ta ingkang kaeka adi dasa purwa. Eka marang sawiji, adi linangkung,
dasa sepuluh, purwa marang wiwitan. Sanadyan kathah titahing dewa ingkang
sinangga ing pertiwi, kinasongan ing akasa, kinapit samodra racak sami anggana
raras, nanging datan kadya ingkang ginupit ing dalu mangke, ingkang sinebat
Negari Hastina, inggih Gajahoya, Limanbenawi....
Pocapan
Pocapan
mirip sareng janturan nanging boten ngangge iringan gamelan, namung ngangge
iringan dhodhogan cempala. Conto pocapan ing ngandhap kapetik saking
"Serat Pedhalangan Lampahan Wirotho Parwo" anggitanipun Ki Purwadi:
Lah ing kana ta wau, samya geder
bantah binantah katungka praptaning nalendra Trigarta, Prabu Susarma ingkang
minggah ing Sitihinggil nagari Ngastina tranyak-tranyak pindha sata ngupadi
boga.
Antawacana
Antawacana
utawi gineman, yaiku caturan wayang neng sajeroning adhegan. Antawacana sami
kaliyan dialog neng drama, bentene dialog drama dicaturake tiyang kathah,
nanging antawacana dicaturaken dhalang piyambak. Kangge antawacana wayang,
dhalang kedhah saged ngolah wanda swarane supados benten kaliyan caturan
wayang-wayang piyambak-piyambak. Bentenipun wanda swara wonten ing basa lesan;
kangge basa tulis dipun bentenaken ngangge nami wayang lan logat caturan
tulisane.
KRESNA: Eladalah, Yayi, Yayi
Setiaki.
SETIAKI: Kula nun.
KRESNA: Kakang Patih Udawa.
UDAWA: Lo, lo, lo, Hahahah… pun
kakang Patih Udawa.
Lelagon
Lelagon
mangrupi Tembang sing biasane ditembangke Pesindhen utawi waranggana lan wiraswara.
Nanging lelagon ugi kalebet rumpaka dhalang yaiku, lelagon sing diangge neng
limbukan utawi dagelan. Panakawan biasane guyonan sareng lelagon. Sekar-sekar
sing kulina diangge neng gara-gara kathah jenise, wiwit saka sekar-sekar klasik
ngantos lagu-lagu modern.
Swara
Saliyane
suluk, janturan, antawacana,lan lelagon, sastra pedhalangan ugi ngangge swara
kangge nyarengi sabetan neng adhegan bandayuda okol begalan pati. Swara saged
mangrupi sautan, adhuhan, lelaran lan onomatopia. Swara neng adhegan bandayuda
pakeliran wayang dados luwih rame lantaran diiringi ngangge gamelan sing saluyu
kaliyan adhegane. Ewadene swara neng basa tulis saged ngangge teknik tatatulis
komik. Conto swara basa tulis neng andhap dicatet saka Lakonet garapan Ki Harsono Siswocarito:
“Khhk-cuah! Buta
edan!”—(Clap!)—“Ciiaatt!”—(Jder!) Adujotos atos! (Bet!)—“Hih!”—(Dez! Dig!
Bugh!)—“Hegkh!”—(Bruk!)
“Ayo ngadheg, Dewa!” + “D-du-uh…
tob-ba-at….”
Didupak galak! (Brak!)—“Aakkhh!”
“Ayo maju, Dewa!” + “Wani karo
Brama?” + “Brama? O, iki jago Deksinapati: Dewa api kok kakubeku? Ayo maju!
Heaah!”—(Clap!) Serbutinju (Bugh!) dupakgalak (Blak!)—“Rasakena
dewa—heaah!”—(Blar!) keplaktelak! “Tobaatt!”
Carita
Carita
sastra pedhalangan saged kaimpun ing carita pakem, gubahan, lan carangan.
Carita pakem yaiku carita sing saluyu sareng kitab-kitab pawayangan kados Mahabharata, Ramayana, Pustaka Rajapurwa, lan
liya-liyane. Carita gubahan yaiku carita ingkang sampun dipun rekacipta saluyu
sareng jamane. Carita carangan mangrupi carita gagrag anyar sing anggitane
saluyu sareng sastra pedhalangan gagrak anyar.
Tamtu
sastra pedhalangan luwih maneka warna. Ing Tatar Sunda wonten Wayang golek gaya
Bandung, gaya Bogor, sareng gaya Cirebon. Ing DKI wonten gaya Betawi. Ing Jawa
Tengah wonten Wayang
Kulit gaya
Surakarta, gaya Yogyakarta, sareng gaya Banyumas. Ing Jawa Timur wonten gaya
Jawi Wetanan. Ing luwar Jawa, wonten wayang kulit gaya Bali, gaya Banjar neng
Kalimantan, gaya Sasak neng Nusa Tenggara. Sedaya punika dados tandha
kabinekaanipun sastra pedhalangan Indonesia.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar